تبلیغات
دیتا برق - خاموش شدن ناگهانی خودرو 1
 
درباره وبلاگ


کانال تلگرام ما https://t.me/databargh

مدیر وبلاگ : محمد لطفی قشلاقی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دیتا برق
برق انقلابی ترین رشته
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چهارشنبه 4 اسفند 1395 :: نویسنده : محمد لطفی قشلاقی

در حال رانندگی ناگهان خودرویتان خاموش میشود و هر چه استارت میزنید، نمیتوانید آن را روشن کنید. بسیاری از ما بی اختیار درب موتور را بالا میزنیم و نگاهی به موتور خودرو می اندازیم و حداکثر چند سیم و شیلنگ را سفت میکنیم هرچند معمولاً این کار کمکی نمیکند. راه حل بعدی تماس با امدادخودرو است. اما اگر این عیب در نقطه ای دور از دسترس سرویس های امدادی رخ دهد، دیگر راه حلی باقی نمی ماند. در این بخش قصد داریم به مرور نکاتی بپردازیم که در این مواقع میتواند به شما در رفع اولیه مشکل کمک کند تا حداقل خودرو را به نزدیکترین تعمیرگاه برسانید. هر خودرو برای کار کردن به سه عامل مهم نیاز دارد: 1- سوخت 2- هوا 3- تایم موتور و برق آن. به همین دلیل برای بررسی علت خاموش شدن ناگهانی باید این سه عامل را بررسی کنیم. اگر خودرویتان خاموش شد حتی در بدترین شرایط، ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید. حفظ خونسردی سبب میشود تا کارایی شما بالاتر رفته و در این شرایط شما میتوانید از محفوظات ذهنی و اطلاعات خود استفاده، مشکل را حل کنید. اولین قسمتی که باید نگاه کنید صفحه پشت آمپر است که اطلاعات نسبتاً کاملی از وضعیت خودرو به شما میدهد. ابتدا ببینید خودرو سوخت دارد یا نه؟ هر چند داشتن بنزین مساله ای بسیار آشکار است اما عده بسیاری به آن توجه نمیکنند. البته داشتن سوخت تنها کافی نیست.

رسیدن آن به موتور و ریل سوخت (در خودروهای انژکتوری) و یا رسیدن آن به کاربراتور در انواع کاربراتوری نیز مساله ای است که در ادامه باید بررسی کنید. در بسیاری مواقع خودرو به درستی استارت میخورد و برق به نحو مناسب به سر شمع میرسد ولی سوخت به موتور نمیرسد. برای تست مسیر سوخت و رسیدن آن به موتورباید اموری که گفته میشود را تک به تک انجام دهید. برای انجام این امور به تعدادی ابزار نیاز دارید. انبر دست، پیچ گوشتی دو سو و چهار سو. در مدلهای انژکتوری ابتدا ریل سوخت را پیدا کنید. ریل سوخت در بالا و پشت انژکتورهاست. (در مورد پراید این قضیه بیشتر صدق میکند) یک لوله که به آن چهار انژکتور متصل است. به سر این لوله یک شیلنگ وصل است. برای خارج کردن شیلنگ از این لوله نیاز به انبردست دارید. بست دور لوله یا فشاری بوده یا پیچی.اگر فشاری است، دو طرف آن را با انبردست گرفته و بفشارید. سپس آن را عقب بکشید. اما اگر پیچی بوده باید پیچ بست را شل کرده و آن را عقب بکشید. معمولا بست ریل سوخت فشاری است. پس از خارج کردن شیلنگ بنزین از سر ریل سوخت، آن را درون ظرفی بگیرید تا در صورت خروج بنزین روی موتور و قسمتهای داغ آن پاشیده نشود که خطرساز شود. سپس به کسی بگویید که استارت بزند (در مدلهای انژکتوری باز کردن سوئیچ کافی است و نیازی به استارت زدن نیست)، به لوله دقت کرده و اگر بنزین به درستی از آن خارج شد میتوان فهمید که سوخت به موتور میرسد.

حال اگر بنزین خارج نشد یا جریان بسیار ضعیفی داشت باید بخشهای دیگری کنترل شود.اولین قسمت پمپ بنزین است. پمپ بنزین در انواع انژکتوری برقی بوده و معمولاً در باک نصب میشود. برای اطمینان از صحت کار آن، خودرو را در جایی آرام قرار دهید سپس سوئیچ را باز کرده و در قسمت عقب خودرو کمی دقت کنید. صدای وز وز کار کردن آن باید به گوش برسد. اگر این صدا نیامد یقیناً پمپ بنزین سوخته یا مشکل دیگری دارد. توجه کنید پمپ بنزین در صورتی که خودرو روشن نشود چند ثانیه پس از شروع کار، خاموش میشود. بنابراین فرصت چندانی برای شنیدن صدای آن نخواهید داشت. در انواع کاربراتوری پمپ بنزین روی سرسیلندر قرار دارد. برای اطلاع از نحوه کار آن شیلنگ خروجی آن را بکشید و استارت بزنید. اگر بنزین خارج شد پمپ سالم است در غیر این صورت باید باز شود. گاهی اوقات بنزین به پمپ نمیرسد و در سر راهش گرفتگی ایجاد میشود. به همین خاطر توصیه میشود هیچگاه بنزین را تا انتهای باک مصرف نکنید. با توجه به کیفیت نازل بنزین در ایران و فرسودگی باک بنزین، ناخالصی های بنزین و پوسیدگیهای باک، ته باک جمع شده و زمانی که شما بنزین ته باک را میکشید این مواد زاید وارد پمپ بنزین شده و مسیر عبور بنزین را سد میکنند یا در مسیر بنزین پیش از رسیدن به پمپ گرفتگی ایجاد میکند.

اگر از بحث سوخت خارج شویم به بحث هوا و رسیدن آن به موتور میرسیم. در انواع انژکتوری معمولاً از جانب این موضوع مشکلی پیش نمی آید و گرفتگی مسیر هوا فقط ممکن است مصرف سوخت را افزایش دهد اما در انواع کاربراتوری رعایت نشدن نسبت هوا به سوخت سبب میشود که کاربراتور اصطلاحاً فلوت کند. بیشتر شدن نسبت سوخت به هوا و غنی سوختن و کار کردن موتور گاهی به حدی میرسد که بنزین بیش از حد وارد کاربراتور میشود که دلیل آن تنظیم نبودن شناور کاربراتور است. اگر مدل کاربراتوری در اختیار دارید و تشخیص دادید که کاربراتور فلوت کرده باید هواکش را باز کنید و بنزین های داخل کاربراتور را خالی کنید و یا شیلنگ ورودی به کاربراتور را بکشید تا دیگر سوخت وارد کاربراتور نشود. سپس خودرو را روشن کنید تا بنزین درون کاربراتور به مصرف موتور برسد. آنگاه شناور را کمی رو به پایین تنظیم و شیلنگ سوخت را متصل کنید.استارت بزنید و به حرکت ادامه دهید. دقت داشته باشید در اولین تعمیرگاه شناور را به درستی تنظیم کرده و حرکت کنید. تنظیم شما فقط برای رسیدن به تعمیرگاه بوده و نمیتواند درست باشد. برای انجام این اعمال نیز باز هم به انبردست و پیچ گوشتی دو سو، چهار سو و یک آچار فرانسه کوچک نیاز دارید. حال به بحث پر دامنه و پر مشکل برق خودرو میرسیم.





نوع مطلب :
برچسب ها : خاموش شدن ناگهانی خودرو، خاموش شدن خودرو، خاموشی خودرو، خودرو، خاموشی ناگهانی خودرو،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.