تبلیغات
دیتا برق - مطالب بهمن 1395
 
درباره وبلاگ


کانال تلگرام ما https://t.me/databargh

مدیر وبلاگ : محمد لطفی قشلاقی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دیتا برق
برق انقلابی ترین رشته
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

موتورهای الکتریکی عموما وقتی که در بار کامل قرار داشته باشند، در بهترین ضریب توان و کارآیی کار می کنند.

گشتاور

گشتاور راه اندازی مورد نیاز باید کمتر از گشتاور راه اندازی مورد نیاز برای موتور مربوطه باشد. گشتاور موتور هرگز نباید از گشتاور مورد نیاز ماشین متحرک برای رسیدن از حال سکون به حداکثر سرعت پایین تر باشد.
الزامات گشتاور برخی از بارها ممکن است در محدوده وسیعی در نوسان باشد. با وجود آنکه ممکن است گشتاور متوسط مقدار کمی باشد.ولی مقادیر حداکثر گشتاور معمولا به اندازه کافی بالاتر از گشتاور بار کامل می باشند. اگر گشتاورهای بار به صورت متناوب تکرار شوند(به عنوان مثال در کمپرسورهای هوا)، بهترین روش آن است که از یک موتور با درصد لغزش بالا و یک چرخ طیار استفاده شود. ولی در صورتی که بار اعمالی بر موتور معمولا به صورت یکنواخت اعمال شود. می توان از موتوری با لغزش پایین تر و کارآیی بالاتر استفاده نمود. تنها در این مورد خاص است که تمامی بارهای متناوب حداکثر به طور مستقیم توسط خود موتور مهار می شود و به سیستم قدرت منعکس می گردد. علاوه بر موارد فوق، گشتاور نهایی (حداکثر گشتاور موتور) نیز باید بیشتر از حداکثر گشتاور بار باشد.

محفظه ها

شرایط جوی که در اطراف موتور وجود دارد نوع محفظه مورد استفاده برای موتور را تعیین خواهد کرد. هر چه موتور بیشتر محافظت شده باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. لازم به ذکر است که موتورهای کاملا محصور ممکن است برای تامین توان یکسان نسبت به موتورهای باز و موتورهای حفاظت شده، نیازمند استفاده از قاب های بزرگتری باشند.

عایق کاری

چگونگی عایق کاری موتور نیز با توجه به شرایط جوی پیرامون موتور و دمای کارکرد آن تعیین می شود. معمولا دمای محیط 40 درجه سانتی گراد در نظر گرفته می شود. دمای کل موتور یکی از عواملی است که مستقیما بر روی عمر عایق کاری تاثیرگذار خواهد بود. به ازای هر ده درجه تجاوز دما از مقدار حداکثر، عمر موثر عایق های کلاس A,B به نصف کاهش خواهد یافت.

چرخه متغیر

هرگاه بار در چرخه های متداول تغییر کند، انتخاب موتوری که با حداکثر بار سازگاری داشته باشد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود. در این حالت، برای موتور های القایی که در آن ها سرعت متغیر نیست، باید توان مورد نیاز را بر مبنای مقدار موثر توان (جذر میانگین مربعات) محاسبه نمود. به این ترتیب، توان موثر معادل با توانی است که در کل چرخه مورد نیاز می باشد و گرمای یکسانی را در چرخه عملکرد موتور ایجاد خواهد نمود. لازم به ذکر است که در این حالت نیز نسبت سرعت-گشتاور موتور باید با بار اعمالی مطابقت داشته باشد.

الزامات ماشین متحرک:

1- توان مورد نیاز
2- محدوده گشتاور مورد نیاز
3- تعداد دفعات تکرار شروع به کار و توقف موتور در حالت کارکرد
4- سرعت
5- وضعیت عملکرد (افقی، عمودی، مایل)
6- جهت دوران
7- توان محوری و نیروی پیش ران
8- دمای محیط
9- شرایط محیطی

تغذیه توان الکتریکی:

1- ولتاژ اعمالی به سیستم

2- تعداد فازها

3- فرکانس

4- محدودیت های شدت جریان راه اندازی





نوع مطلب :
برچسب ها : گشتاور، محفظه ها، عایق کاری، چرخه متغیر، الزامات ماشین متحرک:، تغذیه توان الکتریکی، نکاتی درباره انتخاب موتورها،
لینک های مرتبط :


بــراى ایجاد تغییر جهت گردش در موتورهاى ســه فازه كافى اســت به طوردلخواه جاى دو ســیم فاز از ســر سیم ورودى به ســیم پیچ هاى استاتور موتور راعوض كرد.
در اثر این جابه جایى جهت میدان مغناطیســى دوّار در پوسته ى استاتور تغییرمى كند. به این ترتیــب جهت نیروى محركه ى القایى، جریان القایى و در نتیجه جهت نیروى وارد بر روتور عوض مى شــود و در خلاف جهت قبلى به حركتدرمى آید. شــكل هاى زیروضعیت ســیم پیچى هاى موتور در حالتراست گرد و چپ گرد را نشان مى دهند.

طبق قرارداد اتصال فازها به صورت شكل زیر به سر سیم هاى موتور را حالت راست گرد و اتصال فازها مطابق زیررا حالت چپ گرد نامند.







نوع مطلب :
برچسب ها : تغییر جهت در موتور های سه فاز، تغییر جهت موتور سه فاز، تغییر جهت موتور، جهت موتور سه فاز، موتور، تغییر سه فاز، جهت موتور،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 21 بهمن 1395 :: نویسنده : محمد لطفی قشلاقی





نوع مطلب :
برچسب ها : پلاک، پلاک خوانی، پلاک خوانی موتور، موتور،
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 20 بهمن 1395 :: نویسنده : محمد لطفی قشلاقی

روتور این نوع موتورها از سه دسته سیم پیچى تعبیه شده در آن تشكیل شده است. معمولاً اتصال سیم پیچى هاى روتور از داخل به صورت ستاره است. سرهاى خروجى این سه دسته سیم پیچى، از داخل موتور خارج شده و توسط سه حلقه ى لغزان (رینگ) واقع روى محور به جاروبك هاى ساكن (زغال ها) وصل شده است این سه جاروبك از خارج به یك مقاومت متغیر (رئوستا) كه به شكل ستاره بسته شده است متصل مى شود.



همان طورى كه در بحث موتورهاى القایى نیز اشاره شد، در آغاز حركت ، چون روتور هنوز ســاكن است و میدان با سرعت سنكرون مى گردد هادى هاىروتور توســط خطوط میدان مغناطیســى با سرعت ســنكرون قطع مى شوند، درسیم پیچى روتور جریان قوى ترى القا مى شود. علّت به وجود آمدن جریان زیاد در موقع راه اندازى موتورهاى القایى، كم بودن مقاومت سیم پیچى روتور است به طورى كه اگر موتورهاى القایى را به طور مستقیم به شبكه وصل كنیم در لحظه ى اول حدود 3 تا 7 برابر جریان اسمى از شبكه دریافت می کنند.
در موتورهاى روتور ســیم پیچى به كمك حلقه هــاى لغزنده و وارد كردن مقاومت در مسیر هر دسته سیم پیچى روتور به هنگام راه اندازى، مقاومت روتور افزایش یافته و در نتیجه جریان راه اندازى كاهش مى یابد. در شکل های زیر دو مقاومت راه اندازی را نشان می دهند.



پس از راه اندازى موتور به تدریج مقاومت موجود در مدار روتور را كاهش مى دهیم و در نهایت از مدار خارج مى كنیم.
در چنین موتورهایى به جهت اضافه شــدن مقاومت مدار روتور و بهتر شدن میزان ضریب قدرت روتور، گشتاور راه اندازى نسبت به موتورهاى القایى مشابه بهتر شــده و موتور نرم تر راه اندازى مى شود. در شكل های زیر شکل ظاهرى و دراجزاى داخلى یك موتور روتور سیم پیچى را مشاهده مى كنید.







نوع مطلب :
برچسب ها : آسنکرون، موتور آسنکرون،
لینک های مرتبط :


سه شنبه 19 بهمن 1395 :: نویسنده : محمد لطفی قشلاقی





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 18 بهمن 1395 :: نویسنده : محمد لطفی قشلاقی

در موتورهاى آسنكرون سرعت روتور همواره كم تر از سرعت میدان دواراست. اختلاف ســرعت گردش روتور با ســرعت میدان دوار را ســرعت لغزش مى گویند. شــكل زیراختلاف ســرعت بین میدان اســتاتور و روتور را نشان مى دهد.


لغزش را با حرف Sنشان مى دهند و معمولاً برحسب درصد بیان مى كنند كه از رابطه زیر قابل محاسبه است.





نوع مطلب :
برچسب ها : لغزش ، لغزش موتور، لغزش در موتور، موتور،
لینک های مرتبط :


یکشنبه 17 بهمن 1395 :: نویسنده : محمد لطفی قشلاقی

اصــول كار موتورهاى آســنكرون بــه این صورت اســت در داخل میدان مغناطیسى، یك روتور استوانهاى شكل از جنس آهن كه در محیط آن سیمهاى مســى یا آلومینیومى تعبیه شــده قرار دارد. میدان دوار موجود در اســتاتور، این هادى ها را قطع می كند و درنتیجه ولتاژى در آنها القا مى شود
دو حلقه ، ســر و ته این هادى ها را به هم اتصال می دهند در نتیجه یك مداربسته به وجود میاورند كه جریان القایى در هادى هاى این مدار جارى مىشود.در این حالت وضعیت هر میله روتور مشابه هادى حامل جریانى است كه درداخل یك میدان مغناطیسى قرار دارد در نتیجه از طرف میدان مغناطیسى بر سیم حامل جریان نیرو وارد می شــود و ایجاد گشــتاور مى كند تا روتور حول محورخود به گردش درآید.
همانطورىكه بیان شــد چون جریان روتور از اثر القاى میدان دوار استاتور در هادی هاى روتور ایجاد شده است، این نوع موتورها را «موتورهاى القایی» یا «اندوكسیونى» می نامند. از آنجای كه در موتورهاى القایى، هادی هاى روتورمی بایست به وسیله ی میدان دوارقطع شوند در این موتورها هیچوقت تعداد دور روتور نمى تواند با تعداد دور میدان دوار برابر باشد. در این موتورها همیشه سرعت روتور كمتر (یا عقبتر) از سرعت میدان دوّار است، به همین دلیل این موتورها به موتورهاى «آسنكرون» معروفند.





نوع مطلب :
برچسب ها : موتور القایی آسنکرون، آسنکرون، موتور آسنکرون، موتور القایی، اسنکرون، القایی، موتور های آسنکرون،
لینک های مرتبط :


یکشنبه 17 بهمن 1395 :: نویسنده : محمد لطفی قشلاقی

هفت روش وجود دارد که به شما کمک می کند عادت های مدیریت زمان را در خود گسترش دهید. هر چه بیشتر روش ها کار کرده و درباره شان فکر کنید ، سریع‌تر زندگی خود را برنامه ریزی می کنید تا کارآمدتر ، موثرتر و پربازده تر شوید.

ابتدا ، به یاد داشته باشید که خویشتن شناسی عملکرد شما را تعیین می‌کند ، همیشه رفتار خارجی شما هماهنگ با تصویری است که از خود در ذهن دارید. سعی کنید خود رو آن طور که میخواهید تصور کنید ، نه آن طور که در گذشته بوده اید. در واقع ، با مجسم کردن مداوم خود به صورت فردی بسیار موثر و کارآمد ، به طور دائمی خویشتن شناسی خود را تغییر می دهید. خود را در مهارتهای مدیریت زمان ، کاملا موفق بینید. در ذهن خود بارها و بارها این تصویر را مرور کنید تا ضمیر ناخودآگاهتان آن را به صورت مجموعه ای از فرامین بپذیرد .در این صورت مدیریت موفق زمان برای شما آسان و خودکار خواهد شد.

دوم ، به یاد داشته باشید که ۲۱ روز تمرین و تکرار ، الگوی یک عادت جدید را شکل می‌دهد. تمام عمر طول کشیده که به شخصیت امروزی خود برسید و به عادات مدیریت سلامی کنونی خود دست یابید. تغییر کردن و پذیرش فرامین ، تصاویر و تاییدات جدید مطابق با دستورالعمل های رفتاری جدید توسط ضمیر ناخودآگاه ، نیازمند صرف زمان است. صبور باشید، انتظار نداشته باشید که همه چیز را به یکباره تغییر دهید.

سوم به خود قول دهید که در مدیریت زمان ممتاز شوید. قول دهید که خوش قول شوید و بر مهمترین وظایف خود بیشتر تمرکز کنید. سپس به دیگران قول دهید در آینده اثر بخش تر و کار آمد از خواهید شد.

وقتی به دیگران قول می دهید که در مورد نحوه استفاده از زمان بهتر عمل خواهید کرد ، در پیش گرفتن تعهدی مستحکم برای تغییر عادت رفتاری ، برایتان آسان تر خواهد شد. وقتی می دانید دیگران به شما توجه می‌کنند ببینند کاری را که گفته اید انجام می‌دهید یا خیر ، نظم بیشتری پیدا می کنید و راسخ تر می شوید.

چهارم ، برای گسترش عادات مدیریت زمانی کافی است از جایی شروع کنید که مدیریت ضعیف زمان مانع پیشرفت شما شده است. سعی نکنید همه چیز را ناگهان تغییر دهید.تنها عادت یا رفتاری را تغییر دهید که میدانید بهبود در آن برایتان مفید است. وقتی به زندگی خود نظم می بخشید تا در یک حوزه خاص پیشرفت کنید. همزمان خواهید دید که در حوزه‌های دیگر هم بازدهی بیشتری دارید.

پنجم ، عادت های جدید مدیریت زمانی خود را با قدرت آغاز کنید. وقتی تصمیم می گیرید در یک رفتار خاص ممتاز و برتر شوید ، هیچ استثنایی برای خود قائل نشوید. اگر تصمیم گرفتید برای تمام قرارهای ملاقات خود خوش قول باشید ، خود را طوری آماده کنید که برای تک تک قرارهایتان سر موقع برسید تا عادت جدید خوش قولی ، بخش دائمی و ثابت رفتار شما شود. اگر تصمیم گرفتید کارتان را زود تر شروع کرده و بر ارزشمندترین وظایف خود تمرکز نمایید ، سعی کنید حداقل سه هفته ، هر روز چنین رفتاری داشته باشید تا شروع کار از مهمترین اولویت ها ، برایتان امری راحت و طبیعی شود. هرگز به خود اجازه ندهید فارغ البال و آزاد از دردسر باشید. هرگز برای سستی خود توجیه و منطق نیاورید. تصمیم بگیرید که رفتارهای جدید را هر بار تکرار کنید جدید تا عادات جدید کاملاً محکم و غیرقابل تغییر شوند.

ششم ، به جای روش ((آزمون و خطا)) از روش ((آزمون و موفقیت)) استفاده کنید. در روش آزمون و موفقیت باید یاد بگیرید چطور علمی رغم شکست ها و سختی ها پیش بروید و از اشتباهاتخود درس بگیرید.

دلایل خود را برای مدیریت ضعیف زمان تحلیل کنید. عقب بایستید و به آن دسته از حوزه های زندگی خود که در آن ، زمان به بدترین نحو برنامه ریزی شده ، نگاهی بیاندازید و از خود بپرسید: ((موانع موجود برای کار آمد عمل کردن من چه هستند؟)) کمی زمان صرف کرده و به رفتارهای خود فکر کنید. این کار ، آگاهی لازم را به شما خواهد داد تا تغییرات لازم برای تبدیل شدن یه یک فرد موثر و کار آمد را صورت دهید.

هفتم ؛ و از همه مهمتر اینکه قاطعانه باور داشته باشد می توانید در مدیریت زمان ، فردی برجسته شوید.

قانون باور می گوید: ((باور های شما به واقعیت های شما تبدیل خواهند شد.)) هر چه باورتان در خصوص برتری در مدیریت زمان قدرتمند تر باشد ، سریع تر به واقعیت تبدیل خواهد شد. اگر به مدت طولانی و با قدرت زیاد به باور خود تکیه کنید ، سرانجام این باور به صورت رفتارهای جدید در ارتباط با زمان نمود خواهد یافت.

خبر خوب این است که مدیریت زمان همچون تایپ کردن یا دوچرخه سواری یک مهارت است و مانند سایر مهارت ها با تمرین و تکرار می توان آن را یاد گرفت. در حال حاضر ، توانایی توسعه عادت های مدیریت زمان را در تمام زمینه های زندگی تان در اختیار دارید. فقط باید کار را شروع کنید و تا زمانی ادامه دهید که عادت های جدید مدیریت زمان ثبات یابند.

مدیریت زمان راه رسیدن به کارایی شخصی ، عزت نفس ، احترام به نفس ، بازدهی شخصی بیشتر و در نتیجه خوشبختی است. با استفاده از مدیریت زمان می توانید بر هر مانعی غلبه کنید و به هر هدفی دست یابید. با مهارت های مدیریت زمان می توانید بر کل زندگی و آینده تان کنترل کامل داشته باشید. مدیریت زمان ، راه رسیدن به موفقیت است.

((به دنبال کلیدی جادویی می گردید که درب منبع قدرت را برایتان باز کند ؛ این کلید در دست خود شماست و وقتی یاد گرفتید که بر افکار خود کنترل داشته باشید ، می توانید از آن استفاده کنید)) ناپلئون هیل





نوع مطلب : روانشناسی، 
برچسب ها : تمرین ، هفت تمرین، تمرین های روانشناسی، هفت تمرین روانشناسی، تمرین روانشناسی، هفت، روانشناسی،
لینک های مرتبط :


شنبه 16 بهمن 1395 :: نویسنده : محمد لطفی قشلاقی

این موتورها در بارهاى مختلف داراى دور كاملاً ثابتى هستند. استاتور موتورهاى سنكرون شبیه استاتور موتورهاى آسنكرون سه فاز مى باشد اما روتور آن ها داراى یك دســته سیم پیچى متناسب با قطب هاى استاتور بوده وبه وسیله ى جریان مستقیم تغذیه مى شود.
در قدرت هــاى كــم مى توان از آهن رباهاى دائمى در روتور اســتفاده كرد.





نوع مطلب :
برچسب ها : موتور، سنکرون، موتور های سنکرون، موتور سنکرون،
لینک های مرتبط :


وقتی زمان و زندگی تان را تحت کنترل بگیرید ، زمان بیشتری برای خانواده و زندگی شخصی تان پیدا خواهید کرد وقت بیشتری برای دوستان ؛ استراحت ، پیشبرد به کارهای شخصی و حرفه ای خود و هر چیز دیگری خواهید داشت.

وقتی بر زمان خود تسلط یابید ، و هر روز دو ساعت پربار اضافه را به دست آورید ، می توانید آن زمان اضافه را برای شرکت در یک مسابقه دوی ماراتون ، کامل کردن کالج ، نوشتن کتاب ، راه اندازی یک کار جدید ، و ایجاد یک زندگی ممتاز مورد استفاده قرار دهید. با این دو ساعت اضافه در روز ، می‌توانید زندگی و کارتان را در مسیر سریعی قرار دهید و با سرعت بیشتری نسبت به آنچه فکر می کردید ، به جلو حرکت کنید.





نوع مطلب : روانشناسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




( کل صفحات : 5 )    1   2   3   4   5