تبلیغات
دیتا برق - مطالب بهمن 1395
 
درباره وبلاگ


کانال تلگرام ما https://t.me/databargh

مدیر وبلاگ : محمد لطفی قشلاقی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دیتا برق
برق انقلابی ترین رشته
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
شنبه 16 بهمن 1395 :: نویسنده : محمد لطفی قشلاقی
دو فایل pdf مربوط به رله ی دیستانس است که می توانید آن ها را رایگان دانلود کنید.
download جلد 1
download جلد 2




نوع مطلب :
برچسب ها : رله، دیستانس، رله ی دیستانس، رله های دیستانس،
لینک های مرتبط :




مطالبی در مورد فیوزها و تعویض آنها

گاهی یکی از سیستم های الکتریکی خودرو  کار نمی کند مانند:(بوق ,برف پاکن,چراغهای ماشین ,برق پشت صفحه آمپر,کار نکردن ضبط ماشین و غیره....)و گاهی برق کلی ماشین قطع می شود. در پراید یک فیوز اصلی داریم که با باز کردن کاپوت جلوی ماشین در قسمت راست ماشین بالای سر باتری بوده و به شکل زیر می باشد هر کدام از این سیمها فیوز قسمتی بوده و برق کلی ماشین از اینجا قطع  و وصل می شود بعضی وقت ها که چراغ چک موتور در صفحه آمپر روشن شده و علت فنی در ماشین شما نیست (ایراد فنی مانند پاره شدن تسمه دینام باعث روشن شدن چراغ چک شده و با تعویض تسمه دینام چراغ چک هم خاموش خواهد شد)و فقط کد خطای کامپیوتری آن می باشد  شما میتوانید با  جدا کردن فیوز وسطی(سیم وسطی)و وصل مجدد آن  سیستم کامپیوتری آن را ریستارت کنید با  ریستارت کردن آن چراغ چک  خاموش خواهد شد. فیوزهای فرعی دیگری هست که برق قسمتهای مختلف از آن تقسیم می شود و این فیوزها در قسمت سمت چپ غربیلک فرمان و مقداری پایین تر از آن قرار دارد (شکل بالا)برای تعویض  و دانستن فیوز سوخته شده شما می توانید یک کپی از جدول جعبه فیوزها به تفکیک مصرف آمپر و رنگ آنها  از شکل زیر در خودرو خود داشته باشید و با مواجعه شدن با مشکل با کمک این جدول می توانید موقعیت فیوز سوخته شده را در جعبه فیوز پیدا کنید و نسبت به تعویض آن اقدام کنید    برای تعویض فیوزها این نکات را رعایت کنید1-سوئیچ استارت را ببندید و همه تجهیزات برقی را خاموش کنید.2-در جعبه فیوز را باز کرده و با توجه به جدول راهنما, به دنبال فیوز معیوب بگردید3- انبرک قرار گرفته در جعبه فیوز را خارج کنید و به کمک آن فیوز معیوب را از جای خود بیرون بکشید فیوز سوخته از قطع بودن سیم آن قابل تشخیص است 4-فیوز سوخته را با یک فیوز مشابه یا ضعیف تر تعویض کنید توجه کنید حتما از فیوز هم ظرفیت و نوع یکسان جهت تعویض فیوز سوخته استفاده نمائید. استفاده از فیوز با ظرفیت بالاتر از حد مجاز ممکن است باعث بروز خسارت یا حتی آتش سوزی شود. حتی بصورت موقتی نیز , از سیم به جای فیوز استفاده ننمائید.این عمل می تواند باعث صدمه دیدن سیم کشی یا حتی آتش سوزی گردد.اگر فیوز تعویضی مجددا سوخت,نشان می دهد که در سیستم الکتریکی خودرو مشکلی و جود دارد بنابراین از سیستم الکتریکی مربوطه استفاده ننموده و برای رفع مشکل به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.







نوع مطلب : برق خودرو، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


جمعه 15 بهمن 1395 :: نویسنده : محمد لطفی قشلاقی

طی سالها ، روانشناسان تحقیقات گسترده ای را در حوزه‌ی معروف به نام مکان کنترل انجام داده اند. آنها دریافتند تا اندازه ای نسبت به خود و زندگی تان احساس مثبت دارید که در قبال آن احساس مسئولیت می کنید؛ شما یک مکان داخلی کنترل دارید. با مکان داخلی کنترل، احساس می‌کنید زندگی‌تان در دست خودتان است. شما خود تصمیم می گیرید، و مسئول کارها و نتایج خود هستید. نیروی خلاق اولیه در زندگی خود محسوب می شوید.

همچنین روان شناسان دریافته اند که اگر مکان خارجی کنترل داشته باشید ، احساس خواهید کرد دیگر افراد و شرایط بیرون از خودتان ، یعنی رئیس تان صورت حساب هایتان ، خانواده و سلامتی تان ، یا برخی عوامل دیگر شما را تحت کنترل دارند ، پس احساسات منفی خواهید داشت و عصبانی و اغلب افسرده خواهید شد. احساس بیهودگی و ناتوانی در تغییر امور را خواهید داشت. چیزی به نام (درماندگی اکتسابی ) را در خود گسترش خواهید داد و به جای اینکه خود را (خالق شرایط) بدانیداحساس میکنید (مخلوق شرایط)هستید وقتی یک مکان خارجی کنترل داشته باشید ، احساس می کنید زندانی نیروهای خارجی هستید. اغلب خود را قربانی می بینید.





نوع مطلب : روانشناسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 14 بهمن 1395 :: نویسنده : محمد لطفی قشلاقی

روتور موتورهاى آسنكرون از یك هسته ى آهنى به شكل استوانه تشكیل شده كه بر روى محورى تعبیه شده است (شكل 10ــ1) این استوانه ى توپُر نیز مشابه استاتور از كنار هم قرار گرفتن ورقه هاى نازك فولادى كه نسبت به هم عایق هستند ساخته مى شود. در داخل شیارهاى آن ها هادى هاى روتور جاسازى مى شود.
در شكل ( 11ــ 1) تصاویرى از یك روتور با ورق هاى جدا از هم و همچنین شكل تكمیل شده ى آن را مشاهده مى كنید
.


روتور موتورهاى آســنكرون به دو شــكل روتور قفسى و روتور سیم پیچ ىساخته مى شود. در نوع روتور قفســى از تعدادى میله ى مسى، آلومینیومى یا آلیاژ هاى دیگردر فضاى اطراف استوانه استفاده مى شود (شكل 12ــ1) این میله ها از هر دو طرف به دو حلقه ى انتهایى، اتصال كوتاه، لحیم ، پرچ یاجوش كارى مى شوند. چون شكل به دست آمده براى این روتور، شبیه یك قفس فلزى است (شكل 13ــ1 ) به این گونه موتورهاى القایى روتور قفسى مى گویند. بیش تــر موتورهاى الكتریكى جریان متناوب داراى روتور قفســى هســتند شکل ( 14-1)

در نوع روتور ســیم پیچى موتورهاى آســنكرون ســه فاز، به جاى استفاده ازمیله هاى آلومینیومى، از سه دسته سیم پیچى كه داخل شیارهاى روتور قرار گرفته و به صورت ستاره وصل شده اند استفاده مى شود شکل (15-1)
بر روى محور این روتورها از سه حلقه رینگ كه نسبت به هم عایق شده اند براى عبور جریان القایى از ســیم پیچى هاى روتور استفاده مى شود.( شكل 16ــ1) نمونه اى از این روتورها را نشان مى دهد.





نوع مطلب :
برچسب ها : روتور، ساختمان روتور، رتور، وظیفه ی روتور،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 14 بهمن 1395 :: نویسنده : محمد لطفی قشلاقی

استاتور عبارت است از یك استوانه ى تو خالى است كه از كنار هم قرار گرفتن چند ورقه ى نازك فولاد ســیلیس دار كه نسبت به هم عایق هستند ساخته شده و ضخامت هر ورق5/0 میلى متر است. براى حفاظت ســیم پیچ و ورق هاى اســتاتور، كل مجموعــه در داخل یك پوســته ى چدنى قرار مى گیرد.

از شــیارهاى ورق استاتور براى جازدن ســیم پیچى ها استفاده مى شود.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


اساس كار موتورهاى القایى براى اولین بار در سال 1824 توسط آرگو عنوان شد. وى با آزمایش ساده اى موفق به درك این مطلب شد كه اگر یك صفحه ى آهن بدون خاصیت مغناطیسى مدوّر و یك قطب نما را بر روى یك محور و به موازات هم قرار دهیم به طورى كه یك یا دو قطب قطب نما در نزدیكى لبه ى صفحه قرار گیرد، با گرداندن صفحه ى غیر مغناطیسى، قطب نما نیز به گردش در مى آید و یا با گرداندن قطب نما، صفحه، حول محور خود شروع به گردش مى كند و همیشــه جهت حركت یكى جهت حركتى است كه به دیگرى وارد مى شود.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


ترانسفورماتورهای الکتریکی دستگاه هایی هستند که انرژی الکتریکی را بدون تغییر جنس انرژی، به انرژی الکتریکی با ابعاد مختلف تبدیل می کنند. ترانسفورماتورها می توانند ابعاد انرژی الکتریکی از قبیل جریان، ولتاژ، انواع بارهای الکتریکی (سلفی، خازنی، اهمی و ترکیبی از آن ها)، اندوکتانس و ظرفیت خازن ها را تبدیل کنند ولی اختالف فاز و فرکانس الکتریکی را نمی توانند، تبدیل کنند.وسعت تغییرات در ابعاد انرژی الکتریکی توسط ترانسفورماتورها به سازندگان و طراحان وسایل الکتریکی، امکان می دهد که وسایل را با هر ولتاژ یا جریان الکتریکی طراحی و بسازند. نقش بزرگ ترانسفورماتورها در خطوط انتقال و توزیع انرژی الکتریکی می باشد. با توجه به این که تلفات توان در خطوط انتقال بر اساس رابطه R P P ∆تعیین می شود در این رابطه P ∆ افت توان در خطوط انتقال بر حسب U = ×2 وات، P توان انتقالی بر حسب وات R مقاومت خطوط انتقال بر حسب اهم و U ولتاژ بین خطوط انتقال بر حسب ولت می باشد. روشن است که با افزایش ولتاژ بین خطوط انتقال توسط ترانسفورماتورها، تلفات توان با مجذور افزایش ولتاژ، کاهش می یابد یکی دیگر از نقش های برجسته ترانسفورماتورها، قطع ارتباط الکتریکی مصرف کننده ها با منابع انرژی و شبکه های الکتریکی و ارتباط مغناطیسی آن ها است. این ارتباط از طریق ترانسفورماتورهای یک به یک امکان پذیر می باشد. بدین خطرات اتصال الکتریکی در مصرف کننده از بین خواهد رفت یک ترانسفورماتور خطوط انتقال را نشان می دهد.





نوع مطلب : آموزش سیم پیچی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یک ترانسفورماتور از دو سیم پیچ و یک هسته آهنی ساخته می شود. سیم پیچ ها اغلب از جنس مس و در بعضی موارد از جنس آلومینیوم انتخاب می شود. هسته ترانسفورماتور از ورقه های آهن نرم سیلیس دار )ورق دیناموبلش( ساخته می شود سیم پیچ ها را در مقاطع پایین باالک و در مقاطع باال با کاغذ پرشپان با نوار کنف عایق بندی می کنند. سیم پیچی که به شبکه برق وصل می شود. سیم پیچ اولیه و سیم پیچی که به مصرف کننده وصل می شود، سیم پیچ ثانویه نامیده می شود.





نوع مطلب : آموزش سیم پیچی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 14 بهمن 1395 :: نویسنده : محمد لطفی قشلاقی

نقطه ی آغاز موفقیت

نقطه آغاز برتری در مدیریت زمان میل و اراده است. تقریباً همه مردم احساس می کنند مهارت هایشان در زمینه مدیریت زمان می تواند بهتر از دیگران باشد. بسیاری از افراد بارها و بارها تصمیم می‌گیرند که با متمرکز کردن ، و تعیین اولویت‌های بهتر غلبه بر تعویق ، در مدیریت زمان به جدیت برسند. گاهی تصمیم می گیرند در قبال مدیریت زمان جدی باشند، اما متاسفانه ، (جاده جهنم با نیت های خوب سنگفرش شده است).

کلید انگیزش ، انگیزه و محرک است. برای اینکه میل کافی برای توسعه مدیریت زمان داشته باشید ، منافع و مزایایی که احساس می کنید از آن بهره‌مند خواهید شد، باید به شما انگیزه لازم را بدهد. باید به اندازه ای خواستار دستیابی به نتایج باشید تا برای دلایل طبیعی که باعث می شود کارها را با روش‌های قدیمی انجام دهید، غلبه کنید. در زیر با ۴ دلیل برای اعمال آموخته های خود از این کتاب ، آشنا خواهد شد. می توانید:

1.هر روز دو ساعت اضافه داشته باشید.

2.بازدهی و عملکرد خود را بهبود ببخشید.

3.کنترل خود را بر امور افزایش دهید.

4.زمان بیشتری را برای گذراندن با خانواده داشته باشید.





نوع مطلب : روانشناسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 14 بهمن 1395 :: نویسنده : محمد لطفی قشلاقی

plcاز عبارت control logic programable به معنای کنترل کننده منطقی قابل برنامهیزی گرفته شده است . PLC کنترل کننده ای نرم افزاری است که در قسمت ورودی اطلاعاتی را به صورت باینری یا آنالوگ دریافت و آنها را طبق برنامه ای که در حافظه اشذخیره شده است پردازش می نماید و نتیجه عملیات را نیز از قسمت خروجی به صورتفرمانهایی به گیرنده ها و اجرا کننده های فرمان ارسال می کند. به عبارت دیگر PLCعبارت از یک کنترل کننده منطقی است که می تواند منطق کنترل را توسط برنامه برای آنتعریف نمود ودر صورت نیار براحتی آن را تغییر داد.

وظیفه PLC قبلآ بر عهده مدارات فرمان و رله های کنتاکتوری بود که امروز استفاده از آنهامنسوخ شده است. از اشکالات عمده این رله ها این بود که با افزایش این رله ها حجم و وزنمدارات فرمان بسیار بزرگ شده و قیمت آنها نیز افزایش می یافت و نهایتا عیب یابی اینگونهمدارات بسیار پیچیده و زمان بر می گردید .برای رفع این معظل مدارات فرمان الکترونیکی ساخته شدند که آنها نیز به علت اینکه تککار بودند و برای استفاده در چند مدار می بایستی تغییرات عمده در آنها ایجاد می شد کاراییکمی داشتند.

با استفاده از PLC تغییر در روند تولید یا عملکرد ماشین به راحتی صورت می گیرد زیرادیگر لازم نیست سیم کشی ها و سخت افزار سیستم کنترل تغییر کند و تنها کافی است چندسطر برنامه نوشت و به PLC ارسال کرد تا کنترل مورد نظر تحقق یابد از طرف دیگر قدرتPLC در انجام عملیات منطقی و محاسباتی و مقایسه ای و نگهداریاطلاعات به مراتب بیشتر از تابلوهای فرمان معمولی است .PLC به طراحان این امکان رامیدهد که آنچه را که در ذهن دارند در اسرع وقت بیازمایند .

هر کس با مدارات فرمان رله ای کار کرده باشد به خوبی می داند که پس از طراحی تابلواگر نکته ای از کار افتاده باشد مشکلات بسیاری برای رفع آن پیش روست و زمان زیادینیز صرف خواهد شد.

اکنون برای توجه بیشتر به تفاوت ها و مزایای PLC نسبت به مدارات کنتاکتوری موارد زیررا بر می شماریم:

1 -استفاده از PLC موجب کاهش حجم تابلوی فرمان می گردد.

2 -استفاده از PLC مخصوصآ در فرایند های عظیم موجب صرفه جویی قابل توجهی درهزینه لوازم و قطعات میشود.

3 -PLC استهلاک مکانیکی ندارد بنا براین علاوه بر عمر بیشتر نیازی به تعمیرات وسرویس های دوره ای نخواهد داشت .

4 -PLC انرژی کمتری مصرف می کند .

5 -PLC ها بر خلاف مدارات رله کنتاکتوری نویز الکتریکی و صوتی ایجاد نمی کند

6 -استفاده از یک PLC منحصر به یک پروسه و فرایند خاصی نیست و با تغییراتی دربرنامه می توان به آسانی از آن برای کنترل پروسه های دیگر استفاده کرد.

7 -طراحی و اجرا ی مدارات کنترل و فرمان با استفاده از PLC بسیار سریع و آساناست.

8 -برای عیب یابی مدارات کنتاکتوری الگوریتم و روش خاصی نداریم اما در عیب یابی مدارات PLC براحتی با تغییرات در نرم افزار وSIMOULATION کردن آن میتوان عیب یابی کرد..






نوع مطلب : آموزش plc، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




( کل صفحات : 5 )    1   2   3   4   5